Stappen in de goede richting! - Reisverslag uit Puerto Baquerizo Moreno, Ecuador van Patrick Morsink - WaarBenJij.nu Stappen in de goede richting! - Reisverslag uit Puerto Baquerizo Moreno, Ecuador van Patrick Morsink - WaarBenJij.nu

Stappen in de goede richting!

Door: Patrick Morsink

Blijf op de hoogte en volg Patrick

29 Juli 2016 | Ecuador, Puerto Baquerizo Moreno

25 juli,
De dag begint voor mij met een klein eigen bedacht projectje, alle namen van de leerlingen uit het hoofd leren en het maken van naamplaatjes die ze op hun eigen tafel mogen plakken. Nadat ik dit gedaan heb, vraagt Janeth of ik de naamplaatjes wil verdubbelen. Zodat elk kind 1 naamplaatje op zijn tafel kan plakken, en eentje op het gezamenlijke bord kan hangen. Uiteindelijk blijkt het naamplaatje op de tafel niet erg duurzaam, het is handig dat ieder zijn eigen plek kent en de leraar de kinderen bij naam kan aanspreken. Echter zitten sommige kinderen te pulken aan het naamplaatje, zodat deze losraakt. De naamplaatjes op het bord zijn wel duurzaam en daarmee is mijn projectje toch nog een beetje geslaagd. Verder heb ik op deze dag een Engelse les over het lichaam gegeven, waarbij ik op dezelfde manier als de vorige keer met het tellen in het Engels te werk ging. De eindvorm was dat ik in het Engels lichaamsdelen benoem en de kinderen ze inkleuren in een tekening. Hierna hield ik nog even toezicht tijdens het buitenspelen in de pauze en vroeg Janeth of ik sterren wou uitknippen, waarom weet ik niet precies. Verder hielp ik met geluidsapparatuur correct in te stellen, zodat er morgen kan worden geoefend voor een soort toneelstuk en was er een soort van militaire optocht door de straat (Stichting van Guayaquil).

Na afloop van deze activiteiten liep ik langs de kust, omdat daar een aantal winkeltjes zijn die boottickets en dag tours aanbieden en ik hier wel geïnteresseerd naar ben. Ik had al eens eerder gekeken, en wou dit keer graag informatie van de organisatie Dava Tours. Probeerde wat te onderhandelen, maar bij deze toeristische gerelateerde activiteiten valt er weinig te onderhandelen en wordt er een vaste prijs gehanteerd. Ik besloot boottickets te reserveren voor 5 en 8 augustus tussen de eilanden (San Cristobal – Santa Cruz – Isabela) en de 360 tour San Cristobal als optioneel te houden. Eenmaal thuis gekomen vertelde ik mijn belevenissen en toen ik alles eens na rekende(boot, verblijf etc.), merkte ik dat de kostenpost aardig op liep. Vandaar dat ik van de 360 tour San Cristobal afzie en gedurende mijn verblijf op de Galapagos, maar één georganiseerde tour zal doen. Namelijk Los Tuneles op het eiland Isabela.

In de middag/avond was het weer tijd voor voetbaltraining, waar we dit keer de door mij aangedragen vrije passeeroefening deden met afwerken op goal. Na een zelfstandig begin (Diego moest nog zaken regelen in het kantoor), splitsen we de groep waardoor we twee verschillende vormen kunnen aanbieden (variant op een rondo & techniekoefening).

26 juli,
Op de dinsdag help ik Tania, de lichamelijke opvoeding docent van de school, maar zij blijkt ziek te zijn hoor ik ter plekke. Hierdoor was ik genoodzaakt het het heft in eigen hand te nemen en de lessen zelfstandig vorm te geven. Als dit niet was gebeurd, was er vandaag geen sportles voor de kinderen. Omdat ik nog beperkt was in materiaal koos ik voor een dansles, waarbij er vanuit lijnen/punten werd bewogen. Hierdoor deden ze niet alles na wat ik deed, maar moesten ze ook echt zelf nadenken wat ze moeten doen. Ik zorgde ervoor dat er op verschillende muzieksoorten werd bewogen en gebruikte hoepels als beginpunt voor elke leerling. Deze hoepels, waren blijkbaar van de kinderen zelf en andere groepen bleken deze niet te hebben. Hierdoor werd het met de andere groepen iets onduidelijker, maar desondanks lukte het wel. De groepsleerkrachten assisteerden me bij deze lessen door een oogje in het zeil te houden.

Na deze onverwachte zelfstandige ochtend, ging ik weer langs Dava Tours. Hier was ik van plan alleen heen te gaan, maar ik sprak met Jonathan(begeleider van vrijwilligers) toen ik de school verliet en hij wilde wel even meelopen. Dit kwam omdat ik vroeg of hij de organisatie Dava Tours kende en zei dat ik vandaag mijn boottickets ging betalen. Alles was goed volgens hem en ik deed de betaling dus, wel fijn dat ik in hem een getuige heb. Echter had ik mezelf ook al beschermd door stiekem foto’s te maken, zodat ik niet belasterd kan worden en hard bewijs heb.

Diego had gisteren aangegeven niet zeker te weten hoe laat hij terug zou zijn van zijn bezoek aan Santa Cruz en of ik de trainingen zelfstandig op me wou nemen vandaag. De eerste training nam ik zelfstandig op me. Zoals we gisteren hadden afgesproken, starten met een warming-up waarbij ieder kind een bal heeft en verschillende opdrachten uitvoert. Hierna een 4 tegen 1 rondo (herhaling van gisteren) en afsluiten met een eindpartij. Tijdens het partij van de eerste groep komt Diego het veld op. Bij de tweede groep doen we het net even wat anders, met kleine toevoegingen. De reden dat het vooral herhaling was zat hem in het feit dat ik alleen voor de groep zou staan en het hierdoor een stukje makkelijker zou zijn voor mij. Beperkte uitleg en snel begrijpen van de oefeningen voor de kinderen.

Ik sloeg de training met de senioren over, want ik ben eigenlijk doodop. Weinig rust en veel inspanning. Wanneer ik thuis aankom, vraagt Alejandra (moeder) mij om gemaakte wiskunde opgaven van Alejandra (kind) i.s.m. Alejandra (moeder) na te rekenen. Uiteindelijk klopt alles wel, maar de manier welke ze gebruik is niet helemaal waterdicht. En leg haar dus een andere manier uit hoe het wel altijd tot een goed antwoord leidt. Omdat Alejandra (k) het uiteindelijk moet snappen, vraagt Alejandra (m) mij om na het eten nog even te oefenen met Alejandra (k). Dit doe ik dan ook na het eten in de vorm van winkelier en klant, eerst met echte dollars en later met blokjes welke dollars voorstellen. We doen 8 sommen, waarbij ze steeds zelfstandiger de som oplost en het aardig begint te snappen. Hierna wil ik echter wel snel gaan slapen, want morgen is het weer vroeg op.

27 juli,
Op de afgesproken tijd ben ik weer op school, maar Tania is wat laat en blijkt eenmaal aangekomen weer naar huis terug te willen. Daardoor help ik het eerste anderhalf uur bij mijn eigen klas (maandag & vrijdag) en hierna is Tania weer terug om toch nog één uurtje les te geven samen met mij. We geven een vergelijkbare dansles als gisteren, omdat deze groep gisteren geen gymles had gehad.

Ik liep na deze wat vage ochtend terug langs de kust en heb verder de tijd die ik tussen de projecten heb vooral aan contact met het thuisfront besteed. Aan het einde van de middag loop ik richting het stadion om weer te helpen bij de voetbaltrainingen. Diego is er nu wel gewoon vanaf het begin, en vraagt mij of ik voor volgende week een Nederlandse trainingsweek voor de kinderen wil voorbereiden. Dit ga ik dan ook doen, met passende warming-up en veel positiespel gericht op de eindpartij. Verder was het een bijzondere dag, omdat het begon te regenen (dit keer geen motbuitje). Afgezien van de regen tijdens mijn fietstocht langs El Junco, was dit toch wel de eerste echte regen die ik heb gevoeld op de Galapagos.

Toen ik thuiskwam stond de finale van de Copa Libertadores op de televisie. Nico is een fanatieke fan van Barcelona Sporting Club, maar omdat ze hier niet aan meedoen en een ander Ecuadoraans team in de finale staat (Independiente) is hij eenmalig hier voor. Dit is de returnwedstrijd van de finale, de heenwedstrijd hadden we ook al gekeken (1-1). Helaas voor hem en Ecuador verliest Independiente de finale. Echter kan ik wel als onpartijdig iemand zeggen dat Atlético Nacional (Colombia) verdiend heeft gewonnen over twee wedstrijden gezien. Na deze finale eten we gezamenlijk en rest mij deze dag enkel nog te gaan slapen.

28 juli,
Tania blijkt weer helemaal fit te zijn wanneer ik bij de school aankom en wat ons betreft kan de dag beginnen. Echter is er vandaag een voorstelling voor de klassen (Roodkapje) en gaan de gymlessen daardoor niet door. Hierdoor had ik veel tijd om andere zaken helder te krijgen. Ik had tijd om mijn ALO map te laten zien. Als voorbeeld welke sporten allemaal in Nederland worden gegeven. En vond later toevalligerwijs een materialenhok. Ik pakte wat materiaal, om voorbeelden te geven welke sporten je met deze materialen aan kan bieden. De materialen bleken de afgelopen jaren niet of nauwelijks gebruikt te zijn.

Wat een ontwikkeling heb ik vandaag doorgemaakt door dit te ontdekken, een grote stap in het aanbieden van diverse sporten. Echter krijg ik later te horen dat de spullen niet van de klassen die ik lesgeef zijn, maar van de jongere kinderen. Ik protesteer, maar blijkbaar moeten we even met een klas naar de voorstelling van Roodkapje gaan kijken. Na deze voorstelling stel ik een ultimatum. Ik wil eerst spreken met de baas van de school en tot die tijd trek ik mij terug van alle werkzaamheden. Blijkbaar komt dit dreigend genoeg over en Tania vervoerd mij naar een andere school, waar de directeur (over meerdere scholen) zou zijn. Ik deel mijn bevindingen en weet hem te overtuigen dat ik de materialen mag gebruiken en krijg zelfs nog 2 extra matten om turnen/judo aan te kunnen bieden. Verder mag ik het gevonden materiaalhok opknappen naar eigen inbreng en vanaf dit moment is het een gedeeld materiaalhok voor de hele school, wat de directeur de tegenstanders ervan ook duidelijk maakt. Omdat het al aan het eind van de ochtend is dat dit allemaal geregeld is, begin ik vandaag enkel met het opknappen van een materialenkast. Tania geeft in de tussentijd nog 1 gymles, de andere gymlessen gingen niet door vandaag. Maar blijkbaar de laatste wel, waarom snap ik ook niet precies. Nadat de gymles van Tania erop zit komt ze bij mij langs om te kijken en ze is zeer tevreden, 10 minuten later ben ik dan zelf ook tevreden en verlaat de school. Vanmiddag om 3 uur heb ik een afspraak om samen met Tania te kijken voor het aanschaffen van materialen (poging 3).

Driemaal blijkt scheepsrecht, want Tania is ter plaatse. 10 minuten later dan afgesproken, maar zo is de cultuur hier gewoon. Wat betreft het aanschaffen van materialen besluit ik creatief te denken, want al gauw blijkt dat ballen duur zijn. De eerste winkel is over het algemeen sowieso duur. En dus vraag ik of Tania nog wat kleine meer lokale winkeltjes weet waar mogelijk sportmaterialen te vinden zijn. Dit lukt, want in twee verschillende winkels schaf ik materialen aan. Met wat afdingen onder het motto (in het belang van de school) weet ik in een overeenstemming te komen tot een schappelijke prijs. Ik schaf diverse ballen (spelsporten), rackets (tennis, slagbal) en wasknijpers (karaté) aan. Naast deze materialen heb ik vanaf vandaag ook de beschikking over matten waarop judo en turnen kan worden gegeven. Ik ben nog op zoek naar ringen (ringhockey) en lintjes (zichtbare verdeling) en wellicht nog andere materialen, maar het is een goed begin lijkt me. Vanaf volgende week dinsdag kan ik het uittesten, want morgen is een vrije dag en op maandag zijn er geen gymlessen.

In de middag staat het voetballen weer op het programma, weinig speciaals want de donderdag is eigenlijk alleen maar het spelen van een toernooitje. Hierbij begeleid ik het ene veld en Diego het andere veld, want vaak spelen we met 4 teams. Echter als we met 3 teams spelen, doet het wachtende team een oefening met degene die niet de partij begeleid. Vandaag spelen we met 3 teams, ik begeleid de groep die moet wachten. Ik vraag wat ze graag willen en verrassend genoeg is dat niet altijd voetbal gerelateerd. Het ene team wil namelijk met mij judoën, en de andere twee Engelse woorden leren. Dus vandaag heb ik me met andere zaken bezig gehouden en weinig van het voetbal meegekregen. Verder is het de laatste vrijwilligers dag voor Stijn, en na afloop help ik hem dus met het maken van wat leuke foto’s met zijn groep jongens welke hij de afgelopen weken heeft getraind. Hierna loop ik naar huis, consumeer mijn avondeten en zoek snel mijn bed op.

29 juli,
Alle kinderen en vrijwilligers zijn vandaag vrij i.v.m. de feestdag van 25 juli, en hierdoor is het lekker rustig op school. Enkel de vrouw die de lokalen schoonmaakt, Tania en ik zijn aanwezig. Vandaag ga ik verder met het voor mij gister ontdekte materialenhok opknappen. Tania zorgt er enkel voor dat ik de school binnen kan en geeft vervolgens aan om 10 uur terug te zijn met een lunch voor mij. Zelf heeft ze iets van een vergadering (voor alle leraren) of iets dergelijks. Ik ga hard bezig tot aan de pauze rond 10 uur. Ik verwacht dan ook dat Tania komt om mij een lunch te brengen, maar ze komt me geen lunch brengen, sterker nog ik heb haar de hele dag niet meer gezien. Ik ga dus maar weer aan het werk en aan het einde van de ochtend heb ik met de beperkte aanwezig middelen, twee volledige muren van kleur weten te voorzien. Ik kan niemand meer vinden in de school, sluit het materialenhok af en loop naar huis. Ik krijg opeens wat last van hoofdpijn en ben blij dat ik thuis ben. Pak vervolgens snel een douche en ga op bed liggen om te slapen. Uiteindelijk word ik door Nico wakker gemaakt voor de lunch, blijkbaar lag ik aardig vast te slapen. Eenmaal geluncht heb ik nog steeds last. Geen beste start voor het weekend.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patrick

Ecuador, San Cristóbal(14 juli - 17 augustus)

Actief sinds 10 Mei 2016
Verslag gelezen: 505
Totaal aantal bezoekers 10536

Voorgaande reizen:

14 Juli 2016 - 17 Augustus 2016

Vrijwilligerswerk Ecuador

Landen bezocht: